Paris Photo-Aperture PhotoBook Awards 2015 / Boekententoonstelling in Huis Marseille

was te zien /

Met groot genoegen presenteren Aperture Foundation en Paris Photo voor de vierde maal de jaarlijkse Prijzen voor de Beste Fotoboeken. Dit jaar voor het eerst gepresenteerd in Huis Marseille.

‘Het overweldigend aantal inzendingen in 2015 is een blijk van de “robuuste gezondheid” (lees: kracht en levendigheid) van de fotoboekenbranche”, aldus Chris Boot, directeur van Aperture Foundation.

Met recht kunnen we spreken van zware concurrentie op dit terrein tussen de ruim duizend inzendingen uit meer dan zestig landen, waaronder niet alleen de ‘usual suspects’ uit de V.S., Engeland, Japan en West- en Noord-Europa, maar onder meer ook uit Armenië, Australië, China, India, Rusland, Servië, Oekraïne en de Verenigde Arabische Emiraten.

Grondige bestudering van zo’n uiteenlopende verzameling publicaties is bij afwisseling ontnuchterend, bemoedigend en stimulerend. Zoals Christoph Wiesner, onlangs benoemd als artistiek directeur van Paris Photo, het formuleert: ‘Tijdens de jurering van de shortlist kregen we een breed scala aan stijlen onder ogen, zowel esthetisch als politiek georiënteerd. Fotoboeken zijn een essentieel medium om het werk van een kunstenaar te verspreiden en de verschillende rollen die de fotografie kan spelen kenbaar te maken.’

De vijfendertig genomineerde boeken, elk met een eervolle vermelding van de jury, vertellen hun eigen unieke verhaal doordat telkens een bewuste keuze is gemaakt in vorm, inhoud en ontwerp. Bovendien belichten zij elk een facet van het zich gestaag ontwikkelende ecosysteem van het hedendaagse fotoboek. Zij variëren van in eigen beheer uitgegeven of via crowdfunding gefinancierde boeken tot publicaties door gevestigde uitgevers. Er zijn boeken op krantenpapier, niet-gebonden foliovellen, meerdelige sets van allerlei afmetingen, notitieboekjes in spiraalband en paperbacks met omslag. Naast klassiek vormgegeven boeken zijn er boeken op faxpapier met papierklemmen en gehackte e-readers. Ten minste twee van de genomineerde boeken op de shortlist (en nog vele andere) waren een afstudeerproject, een bewijs van de toenemende belangstelling voor fotoboeken op kunstacademies en design-opleidingen. Onvermijdelijk ontbreken er fotoboeken op de shortlist die ook heel goed zijn. Niettemin behoren de geselecteerde werken bij het beste wat op dit gebied te vinden is.

Aperture Foundation en Paris Photo danken alle fotografen, uitgevers, vormgevers en lezers, die de Prijzen voor de Beste Fotoboeken tot een van de hoogtepunten van het fotoboekjaar maken.

—Lesley A. Martin (Aperture Foundation)

Aperture Foundation is een non-profit kunstinstelling, die de wereld van de fotografie en zijn publiek verbindt met inspirerend werk, scherpzinnige ideeën, en met elkaar, via publicaties, persoonlijk contact en online.

Look A Book! – een fotoboekenevenement in Huis Marseille
Ter gelegenheid van deze boekententoonstelling vindt tevens op 16 & 17 januari het evenement Look, A Book! plaats, met een grote fotoboekenmarkt en een inhoudelijk programma waarin de waarde van een fotoboekenprijs nader zal worden bekeken. Hoe kom je tot een oordeel over de kwaliteit van een fotoboek? Wat weegt mee, en wat juist niet? Verspreid over het weekend zullen fotografen, ontwerpers en uitgevers over deze vragen met elkaar in discussie gaan in relatie tot diverse aspecten van het fotoboekenvakgebied. Het evenement is vrij toegankelijk voor bezoekers van het museum, klik hier voor meer informatie.

In samenwerking met Aperture Foundation en Paris Photo.

Paris Photo-Aperture PhotoBook Awards – genomineerden

PHOTOGRAPHY CATALOGUE OF THE YEAR

Beastly/Tierisch
Duncan Forbes, Matthias Gabi, and Daniela Janser
Spector Books/Fotomuseum Winterthur

A Guide for the Protection of the Public in Peacetime
Timothy Prus, Ed Jones, and David Alan Mellor
Archive of Modern Conflict

Images of Conviction: The Construction of Visual Evidence
Diane Dufour and Xavier Barral
Le Bal/Éditions Xavier Barral

TR Ericsson: Crackle & Drag
TR Ericsson, Arnaud Gerspacher, and Barbara Tannenbaum
Yale University Press/Cleveland Museum of Art

William Eggleston: A Cor Americana
Thyago Noguiera
Instituto Moreira Salles

FIRST PHOTOBOOK OF THE YEAR

Annette Behrens
(in matters of) Karl
Fw:Books

Noa Ben-Shalom
Hush: Israel Palestine 2000–2014
Sternthal Books

Sophie Bramly
Walk This Way
Galerie 213

Matthew Connors
Fire In Cairo
SPBH Editions

Iñaki Domingo
Ser Sangre
RM Verlag/La Kursala/Here Press

J. W. Fisher and J. T. Leonard
Landmark
Daylight

Dominic Forde
Ramps, Pools, Ponds and Pipes
Self-published

Siegfried Hansen
Hold the Line
Verlag Kettler

Lucy Helton
Transmission
Silas Finch

Benoît Jeannet
A Geological Index of the Landscape
Self-published

Sjoerd Knibbeler
Paper Planes
Fw:Books

Madeleine Kotte and Cornelius de Bill Baboul
5 PTOHOGRAHPIES—40 × 28 CM
The Ptohograhpies

Daniel Mayrit
You Haven’t Seen Their Faces
Riot Books

Katarzyna Mazur
Anna Konda
dienacht Publishing

Gilles Raynaldy
Jean-Jaurès
Purpose Éditions

Paweł Szypulski
Greetings from Auschwitz
Edition Patrick Frey/Foundation for Visual Arts

Hiroshi Takizawa
Mass
Newfave

Maurice van Es
Now Will Not Be With Us Forever
RVB Books

Adrian Octavius Walker
My Lens, Our Ferguson
Self-published

Akihito Yoshida
Brick Yard
Self-published

PHOTOBOOK OF THE YEAR

Anthony Cairns
LDN EI
Self-published

Dana Lixenberg
Imperial Courts 1993–2015
Roma Publications

Thomas Mailaender
Illustrated People
Archive of Modern Conflict/RVB Books

Mike Mandel
Good 70s
J&L Books/D.A.P.

Tod Papageorge
Studio 54
Stanley/Barker

Christian Patterson
Bottom of the Lake
Walther König

Fazal Sheikh
Erasure
Steidl

Will Steacy
Deadline
b.frank books

Daisuke Yokota
Taratine
Session Press

Xu Yong
Negatives
New Century Press

JURORS’ SPECIAL MENTION

Kikuji Kawada
Chizu (The Map)
Akio Nagasawa