COR WAS HIER

Het avontuurlijke oeuvre van een Amsterdamse fotograaf, 1936–2013

COR WAS HIER

He-She aan het werk 1966 © Cor Jaring Stadsarchief Amsterdam

Thuis (op de bank) 2012 © Sander Troelstra

Stadsgezicht van Tokio bij nacht 1966 © Cor Jaring. Met dank aan de familie Jaring

Hostess in Tokio 1966 © Cor Jaring, Stadsarchief Amsterdam

Straatbeeld Tokio 1966 © Cor Jaring, Stadsarchief Amsterdam

Politieagent op de schietbaan, Tokio 1966 © Cor Jaring, Stadsarchief Amsterdam

Janus 'De Politoerder' in café Hans en Grietje 1958 © Cor Jaring, Stadsarchief Amsterdam

Klusruimte onder het atelier 2013 © Sander Troelstra

COR WAS HIER is een bijzondere tentoonstelling van fotograaf Cor Jaring samengesteld door zijn bewonderaar fotograaf Sander Troelstra, die generaties jonger is. Jaring werkte zich op van havenarbeider tot fotograaf met internationale allure: Cor fotografeerde het leven als avontuur, met zijn persoonlijkheid voorop. Met veel onontdekt werk uit het privéarchief van Cor Jaring, o.a. uit zijn reis naar Japan, dat nu in Huis Marseille voor het allereerst te zien is.

Tegelijkertijd met de tentoonstelling in Huis Marseille is er in het Stadsarchief een tentoonstelling te zien van Cor Jaring Fotograaf | Amsterdam Magisch Centrum 1965–1975 met werk van Cor Jaring uit – en rond – de Provojaren.

Cor Jaring

Cor Jaring (1936–2013) was een bijzonder persoon die vanaf de jaren vijftig van de twintigste eeuw professioneel begon te fotograferen. Hij was van eenvoudige komaf en werkte aanvankelijk als havenarbeider. Tussen het werk begon hij de rafelrand waarin hij leefde te fotograferen: zijn vrienden en collega-bootwerkers, reepgasten en ijzerwerkers. Ook de massaontslagen en de verkillende automatisering van de haven legde hij vast met zijn ‘kiekkassie’, zoals hij zijn fototoestel noemde. Cor was een van hen en vestigde pas later zijn naam als fotograaf.

Internationale faam verwierf Cor Jaring vooral met de ‘geweldloos anarchistische’ Provo-beweging en zijn portret van John Lennon en Yoko Ono tijdens hun Bed-In-for-Peace actie in het Amsterdamse Hilton hotel uit de jaren zestig. Deze foto’s laten echter lang niet alles zien van het opwindende oeuvre dat Jaring heeft achtergelaten. Met COR WAS HIER wordt deze lacune opgevuld. Dat niet alleen het door hem zo geliefde Amsterdam zijn werkterrein vormde, maar dat hij ook op een weergaloze en filmische manier verslag deed van ‘broodvechters’, transseksuelen en naaktmodellen aan de andere kant van de wereld, werd ontdekt door de documentaire fotograaf Sander Troelstra, toen hij in 2011 met de fotograaf zelf in diens archief begon te werken.

Sander Troelstra

Sander Troelstra (1976) leerde na zijn afstuderen aan de Fotoacademie Cor Jaring kennen via het project PS Camera– opgezet door fotograaf Koos Breukel – waar jonge fotografen met camera’s van ‘oude meesters’ gaan werken. Door met Jarings camera te fotograferen in de cafés van Glasgow kwam Troelstra dichtbij de manier van werken van Jaring. Nadien ontwikkelde zich een vriendschap tussen beide fotografen. Sander Troelstra fotografeerde Cor Jaring gedurende tweeënhalf jaar, tot aan diens overlijden eind 2013. Voor COR WAS HIER maakte Sander Troelstra een selectie uit het persoonlijk archief van Cor Jaring.

COR WAS HIER: de tentoonstelling

Cor Jarings persoonlijkheid bracht hem ook over deze grenzen in contact met deunderdogs en het leven achter de schermen van de samenleving. Creatief en brutaal fotografeerde hij dicht op de huid van de mensen en maakte hij met name een schitterende serie in Japan eind jaren zestig. Jaring kadreert zijn onderwerpen toch heel verfijnd en in bijzondere settingen, waardoor zijn figuren een filmisch uiterlijk krijgen. De combinatie van het harde ‘echte’ leven en het avontuurlijke van de film reflecteert ook precies Cor Jarings eigen manier van leven. De tentoonstelling begint met een sterke selectie uit het klassieke oeuvre van Cors werk. Een korte blik op de roerige jaren zestig met de opkomst van de Provobeweging, de demonstraties in de stad en het caféleven. Daarna wordt de kijker langzaam meegenomen naar het persoonlijke leven van Jaring. Dit gebeurt door middel van Cors brieven en via materiaal van familie en vrienden die reflecteren op ‘de persoonlijkheid Cor’. Dit geheel wordt aangevuld met voorheen onontdekt werk uit Japan en naaktstudies uit Jarings persoonlijk archief. Ook de ontroerende foto’s die Sander Troelstra van Cor Jaring maakte in de laatste jaren van diens leven, maken onderdeel van de tentoonstelling uit.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt het boek COR WAS HIER, uitgegeven door Uitgeverij Hannibal. Samengesteld door Sander Troelstra in samenwerking met de familie Jaring met originele teksten van Cor zelf, aangevuld met bijdragen van schrijver Joris van Casteren. Het boek toont in beeld en woord verhalen uit Cors leven die zijn persoonlijkheid en belevingswereld typeren. De foto’s leiden van de woelige Amsterdamse jaren in Cors stamcafé naar het nachtleven van Tokio en weer terug en vormen een rijke aanvulling op het tentoongestelde werk in zowel Huis Marseille als het Stadsarchief. Ontwerp door Teun van der Heijden.

Stadsarchief

Gelijktijdig met COR WAS HIER zal in het nabij gelegen Stadsarchief de tentoonstelling Cor Jaring Fotograaf | Magisch Centrum Amsterdam 1965–1975te zien zijn. Aan de hand van Jarings werk zie je het ontluikende Amsterdam van de jaren 1965–1975. Van ‘happenings’ en de Provo tot de jongerencultuur rondom Vondelpark, Fantasio en Paradiso en het beroemde beeld van John Lennon en Yoko Ono in bed in het Amsterdamse Hilton Hotel.Magisch Centrum Amsterdam en COR WAS HIER vormen samen een uniek portret van een bijzondere, Amsterdamse fotograaf. Zie www.stadsarchief.amsterdam.nl voor meer informatie.