Collectie

Jacqueline Hassink

Collectie

Shiratani Unsuikyo 5, Yakushima, Japan, March 2013 © Jacqueline Hassink. Collectie Huis Marseille

In 2003 werd Jacqueline Hassinks fotoproject Mindscapes in Huis Marseille getoond. Het was het eerste grote overzicht van haar werk, en in 2008 kreeg het een vervolg met The Power Show. Hoewel deze exposities van onderwerp en vorm verschilden, deelden ze een sterke thematische verwantschap. Hassink zoekt naar de plaatsen waar macht wordt uitgeoefend. Zo fotografeerde ze bureaus en vergadertafels in kantoren van multinationals zoals Shell. The Table of Power luidde de titel van haar eerste fotoboek uit 1996. In View, Kyoto laat ze het tegendeel zien: plaatsen van rust en contemplatie.

In 2001 reisde Hassink voor eerst naar Kyoto. Tussen 2004 en 2014 fotografeerde ze er interieurs en tuinen van boeddhistische tempels, in alle seizoenen. De serie is een studie naar ruimte en natuur, naar de wisselwerking tussen binnen en buiten. Het fotoboek View, Kyoto, dat in 2014 verscheen, bestaat uit drie secties. In de eerste onderzoekt Hassink de ongedefinieerde grens tussen private en publieke ruimte door de tuin vanuit de tempel te fotograferen, in de tweede concentreert ze zich op de interieurs en in de derde op de tuinen. ‘In Buddhism the temple is seen as the human realm, whereas the garden represents the realm of the Buddha. The veranda is the line that separates these two worlds. This separation is temporary, and eventually through meditation the Buddha (nature) and humans become one,’ licht Hassink toe in haar boek. Doordat er geen ramen zijn, vloeien binnen en buiten in elkaar over, er is een harmonische eenheid.

In het Tuinhuis zijn drie foto’s van Hassink te zien, die eenzelfde verstilling, intensiteit en concentratie uitstralen als het werk van de Japanse fotografen in Een prachtig moment.

Met werk uit onze collectie van

Jacqueline Hassink