Arja Hop & Peter Svenson / Distilled Landscapes – an allegory of four rivers

straks te zien /

‘In the realization of our work we apply analogical photography, studying nature with natural physical and chemical processes. The images are determined by elements of the material itself rather than our perception of it.’

De residuen projecten van kunstenaarsduo Arja Hop en Peter Svenson brengen fotografie en botanische alchemie op een bijzondere manier samen door aan planten onttrokken kleurstoffen rechtstreeks op film aan te brengen en op een analoge manier af te drukken. Hop legt zicht als beeldend kunstenaar toe op processen in de natuur. Met name de ontwikkeling in denken over de hiërarchie en de interactie tussen de mens als natuur in relatie tot de vernuftige strategieën van planten heeft haar interesse. Een fascinatie die ze deelt met Svenson, de meesterdrukker die in 1982 uit Nieuw-Zeeland naar Amsterdam kwam en zich specialiseerde in analoge drukken op groot formaat.

In 2013 begon Arja Hop met haar project Residue Amsterdam, een intensief onderzoek naar plantaardige kleurstoffen waaraan zij in eerste instantie visueel gestalte gaf in de vorm van tekeningen, aquarellen en analoge foto’s. In 2015 zette ze dit project voort als gezamenlijk fotoproject met Peter Svenson. In een omschreven geografisch gebied nemen ze monsters van de planten die daar groeien. Vervolgens onttrekken ze sappen hieraan. Svenson en Hop ontwikkelden een eigen methode om de plantenresidu’s direct om te zetten in fotografische afdrukken. Zij brengen zo’n residu aan op een transparant gemaakte zwart-wit vlakfilm. Vervolgens wordt deze belicht op een grootformaat kleuren vlakfilm in een speciaal voor deze methode door Svenson gemaakte camera, om uiteindelijk op basis hiervan een afdruk te vervaardigen. Elk residu resulteert in een unieke monochrome afdruk. Zo genereren Hop en Svenson als het ware een staalkaart van een specifieke omgeving; een kleurenwaaier in de vorm van een strak grid met diverse gradaties aan tinten uit het kleurenspectrum. Elke foto vertelt het bio-chromatische verhaal van een specifieke plant en plek.

Het bijzondere aan dit project is niet alleen het poëtische resultaat van hun landschappelijke verkenningen die zij op fotografisch-alchemistische wijze vastleggen, maar ook het autobiografische element dat terugkeert in de keuze van hun onderzoeksgebied: Nieuw-Zeeland en Nederland, respectievelijk het land waar Svenson oorspronkelijk vandaan komt en het land waar ze beide zijn gevestigd. Ze werken vanuit een “Object-Oriented” filosofie waarin de mens niet per se het centrale punt inneemt. Gedurend het maakproces zijn vier rivieren een verbindende rol gaan spelen, twee in Nieuw Zeeland en twee in Nederland; de Amstel, de Waal, Whanganui en Tamaki vormen een analogie voor identiteit, geschiedenis en plaats.

Amsterdam, stad aan de Amstel, met zijn karakteristieke stadsecologie waar mens en natuur dicht op elkaar leven en zich constant aan elkaar moeten aanpassen, verrichten zij hun veldwerk voor het Residuen Project Amsterdam onder andere in bermen langs de weg, langs de grachten en in parken en plantsoenen. Op het noordelijke eiland van Nieuw-Zeeland, met zijn dichtbegroeide jungles en beschermde natuurparken is een prominente rol weggelegd voor de Whanganui-rivier; tot dusver de enige rivier met dezelfde rechten als een mens. Langs de oevers van de Tamaki-rivier, een intensief industrie, recreatie en woongebied in de grootste stad van Nieuw Zeeland, onderzoeken Hop en Svenson met hun residuenmethode Mangroven in relatie tot vervuiling. De Waaloever bij Nijmegen-noord is een transitiegebied. Hier tonen zij het verschil tussen dezelfde planten die zowel buiten- als binnendijks voorkomen. Refererend aan de archeologie rapen zij objecten op meegesleurd door de rivier en maken er fotografische beelden van die in constante staat van verandering zijn.

Biografie

Arja Hop (Hierden 1968) voltooide de opleiding schilderkunst aan de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Ook studeerde ze een jaar lang filosofie aan de Universiteit van Amsterdam; hier maakte ze kennis met en raakte ze geïnspireerd door Wittgensteins ideeën over kleur en Heideggers notie van het landschap als getuige van wat er zich daarin afspeelt. In 2016 kreeg Hop van Stadsarchief Amsterdam een tekenopdracht toegekend wat resulteerde in Residu – Populus canescens – Jachthavenweg.

Peter Svenson (Palmerston North, Nieuw-Zeeland 1956) studeerde fotografische technieken aan Wellington Polytechnic in Nieuw-Zeeland. In 1982 emigreerde hij naar Nederland, waar hij onder andere jarenlang als kleurendrukker werkte voor het fotolab [S]color in Amsterdam. In 2005 was hij medeoprichter van AAP-lab (Amsterdam Analogical Photoprinting), waar hij sindsdien als zeer gewaardeerd meesterdrukker analoge afdrukken van hoge kwaliteit vervaardigd voor diverse kunstenaars.