Landscape with Tree

by Jamie Hawkesworth

Landscape with Tree

Congo, 2016 © Jamie Hawkesworth

Preston Bus Station, 2013 © Jamie Hawkesworth

Rio, 2016 © Jamie Hawkesworth

Nudes, 2017 © Jamie Hawkesworth

Russia, Endless Rhythm, 2015 © Jamie Hawkesworth

Preston Bus Station, 2015 © Jamie Hawkesworth

Mica, 2016 © Jamie Hawkesworth

The Thinleys, 2015 © Jamie Hawkesworth

Fotograferen is een ontwapenend subtiele handeling van waarnemen en dan wachten tot een onderwerp zich aandient. Het is mijn favoriete medium, omdat het onze waarnemingen kan versterken en de unieke waarachtigheid die schuilgaat achter onze ontmoetingen kan vastleggen. Dit blijvende en geduldige medium geeft richting aan onze gezamenlijke, veelzijdige verwondering over het feit dat we bestaan.

Deze expositie bood mij de spannende maar welkome mogelijkheid om diep na te denken over de fysieke ervaring van de fotografie. Ik creëer foto’s waarbij het materiële aspect belangrijk is, en pas in de donkere kamer ontdek ik ten volle de kleurstelling en sfeer van elke afzonderlijke foto. De veertien ruimtes in Huis Marseille hebben elk een eigen karakter. Mijn streven was om een synergie te creëren tussen de fotografische ervaring en de architecturale omgeving, anticiperend op het contact van de kijker met de werken. In deze expositie zijn er momenten van intimiteit, van eenvoud en van intensiteit, die mijn ervaringen met fotografie weergeven zonder al te veel te willen opleggen.

De serie Preston Bus Station vormt de architecturale en verhalende kern van Landscape with Tree, mijn eerste volledig gerealiseerde fotografische werk. Het is gemaakt in Preston, de Noord-Engelse stad waar ik fotografie heb ontdekt en gestudeerd. De portretten van de voorbijgangers in het busstation zijn een blauwdruk geworden van mijn fotografische praktijk: daar heb ik geleerd over licht en heb ik geduld leren oefenen om te wachten tot een ontmoeting plaatsvindt. Daar heb ik geleerd om vreemden aan te spreken en de schitterende details vast te leggen waardoor ik werd aangetrokken. Daar werd ik me bewust van de essentiële en alchemistische mogelijkheden van fotografie, waarmee het toeval en het vluchtige kan worden vertaald en vastgelegd.

Mijn interacties met de modewereld zijn ook opgenomen in deze expositie als onderdeel van mijn pad in de fotografie. Door geluk en toeval kon ik met mijn visuele benadering terecht in deze creatieve industrie met haar razende tempo en steeds veranderende voorkeuren. Mode vormde een rijke omgeving voor mij omdat alles er draait om samenwerking en het veel fotografische mogelijkheden biedt, deels door de intensiteit van commerciële shoots. Door modefotografie heb ik geleerd om te gaan met plaatsen en personen die me niet van nature vertrouwd zijn. Bij elke ontmoeting die uit een opdracht ontstaat – elk een visuele uitdaging op zichzelf – heb ik ernaar gestreefd om de specifieke, onvolmaakte en menselijke vitaliteit van het gemeenschappelijke moment voor de tijdschriftpagina’s vast te leggen.

Landscape with Tree toont het spectrum aan ervaringen dat ik de afgelopen tien jaar met mijn camera heb willen ontdekken, en laat zien waar mijn nieuwsgierigheid mij heeft gebracht. De expositie toont zowel mijn blijvende als kortstondige betrekkingen, geplande en onverwachte reizen, en prachtige momenten van volledig opgaan in een wereld. Ik hoop een tentoonstellingsomgeving te hebben gecreëerd die uitnodigt tot het vrijelijk exploreren van fotografie en haar sublieme vermogen om je in je fantasie overal heen te voeren waar je maar wilt, wellicht zelfs voorbij aan de beperking van lichaam, plaats en tijd.

— Jamie Hawkesworth

In 2007 studeerde Jamie Hawkesworth (Ipswich, 1987) forensische wetenschappen aan de universiteit van Central Lancashire in Preston (GB). Hij hield voor het eerst een camera vast om een gereconstrueerde plaats delict te fotograferen. Na nog geen jaar stapte hij binnen dezelfde universiteit over op fotografie. Als lid van het collectief Preston is my Paris maakte hij foto’s en een korte film voor zijn project Preston Bus Station, dat daarna als installatie in het busstation werd tentoongesteld. Ook werd het project in de vorm van een krant gepubliceerd. In Preston Bus Station schemert zijn kenmerkende stijl al door, een stijl die hij later zou uitwerken in zijn reisverslagen uit Congo (2016) en Colombia (2017), met als hoogtepunt zijn recente serie naaktportretten in opdracht van Print Magazine. Zijn benadering van de fotografie is gebaseerd op het verfijnde, elegische en speelse erfgoed van de Britse documentaire fotografie. Sinds 2013 reist Hawkesworth de hele wereld rond en maakt hij foto’s en films die op subtiele wijze zijn observaties weergeven. Zijn karaktervolle redactionele opdrachten zijn gepubliceerd in Acne Paper, AnOther, Dazed & Confused, Double, i-D, Love, Man About Town, The New York Times Style Magazine, Self Service, Vogue Paris, W en het WSJ magazine. Tevens heeft hij zeer creatieve en vernieuwende campagnes en catalogi verzorgd voor J.W. Anderson, Loewe en Miu Miu.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt Hawkesworths eerste boek, Preston Bus Station, vormgegeven door Hans Seeger en uitgegeven door Dashwood Books. Taal: Engels, 196 p. met uitvouwbladen, 24×31 cm, hardcover. ISBN 978-0-9966574-2-6. Het boek zal beschikbaar zijn in de webshop en museumwinkel van Huis Marseille.

 

Met werk uit onze collectie van

Jamie Hawkesworth