FULL MOON / LATE AT NIGHT

Foto's van de Apollo ruimtevluchten naar de maan

FULL MOON / LATE AT NIGHT

Michael Light, from the project FULL MOON, 1999 Composite of Eugene Cernan and the Lunar Rover At "Split Rock"; Photographed by Harrison Schmitt, Apollo 17, December 7-19, 1972 Direct-digital b/w c-print; 48"x96"; edition 25 Negatives NASA; digital image ©1999 Michael Light

Catch, 1999, © Marijke van Warmerdam

Tussen 1967 en 1972 vonden er twaalf Amerikaanse Apollo ruimtevluch­ten naar de maan plaats. De televisiebeelden van deze gebeurtenissen lieten een onuitwisbare indruk achter. Toen dertig jaar geleden twee bemanningsle­den van de Apollo 11, Neil Armstrong en Buzz Aldrin, als eersten voet op de maan zetten werd niet alleen een eeuwenlange droom van wetenschappers en amateur-astronomen werkelijkheid, maar werd ook het maanlandschap van zo nabij in beeld gebracht dat deze foto’s tot de iconen van de 20ste eeuw zijn gaan behoren.

In 1995 kreeg de Amerikaanse kunstenaar Michael Light bij uitzondering toegang tot de NASA-fotoarchieven waar de ruim 30.000 opnamen worden bewaard die gedurende de Apollo ruimtevluchten zijn gemaakt. Van deze enorme hoeveelheid foto’s verscheen er slechts een handvol in tijdschriften als Life en National Geographic. Light heeft de afgelopen vier jaar een selectie uit de originele negatieven gemaakt die hij vervolgens in zijn eigen studio heeft gereproduce­erd door middel van digitale scantech­nieken. Zijn keuze én de hoogwaardige afdruktechniek van de foto’s leveren een nieuw beeld op van de duizelingwekkende ontdekkingstocht en van de technologie die onze visie op de wereld voorgoed heeft veranderd. Op afdrukken van groot formaat wordt de belevenis van de Apollo ruimtevluchten herhaald:  astronauten tuimelen boven het felblauwe aardoppervlak,  de commando-module scheert langs het met kraters bezaaide maanopper­vlak, de aarde komt op boven de maan, de Lunar Rover rijdt over het rotsachtig terrein. Het belangrijkste aspect van deze tentoonstelling is echter de nadruk die Light legt op de maan als landschappelijk gegeven. Het maanlandschap strekt zich uit in eindeloze variaties en gradaties van grijstinten tegen een inktzwarte hemel. Hoewel de foto’s destijds uitsluitend voor wetenschappelijke doeleinden zijn gemaakt, zijn ze door Michael Light naar een hoger plan getild en van een tijdloos karakter voorzien.

Light’s werk heeft geresulteerd in het boek Full Moon en in de gelijknamige tentoonstelling die de afgelopen maanden te zien was in het San Francisco Museum of Modern Art, de Hayward Gallery in Londen en het Circulo de Bellas Artes te Madrid.

Late at Night

In huis Marseille zal Full Moon op speelse wijze worden gecom­bi­neerd met nachtelijke scènes van Nederlandse fotografen, zoals Marijke van Warmerdam en Teun Hocks, waarin de maan volop aanwezig is.

De Engelstalige versie van de catalogus Full Moon (Jonathan Cape 1999) zal tijdens de tentoonstelling verkrijgbaar zijn in huis Marseille (ca. fl. 95,–).

Met werk uit onze collectie van

Michael Light, Marijke van Warmerdam