15 december 2012 / 17 maart 2013 Viviane Sassen / In and out of fashion


De fotografie van Viviane Sassen (Amsterdam, 1972) vormt een klasse apart. Zij benadert haar onderwerpen op een intuïtieve manier, los van voorbeelden of referentiekaders. Een lichaam kan ze zien als een sculptuur, en principes als onthullen en verhullen dragen bij aan het raadsel van haar foto’s. Sassen maakt gebruik van de geheimzinnige effecten van schaduw en de flamboyante expressiviteit van kleur. Daarnaast weet ze met sommige modellen een bijzondere intimiteit op te bouwen, waardoor haar foto’s soms erotiserend kunnen zijn, maar tegelijkertijd ook ruimtelijk, contrastrijk of explosief. Altijd zijn haar beelden intrigerend en bijzonder en soms op een bepaalde manier surreëel. In de loop van Viviane Sassens carrière is er aldus een prachtige stroom beelden ontstaan die ze onder meer maakte in Afrika, het continent waar ze een deel van haar jeugd doorbracht.

Viviane Sassen ontving in 2007 de Prix de Rome en in 2011 de ICP Infinity Award for applied and Fashion Photography. Naast een fotografe die gelauwerd wordt voor haar autonome werk, is Viviane Sassen een toonaangevend modefotografe die campagnes maakt voor modehuizen als Carven, Stella McCartney, Adidas en Missoni, en editorials voor tijdschriften als Numéro, Double, Another Magazine en Dazed & Confused. In tegenstelling tot haar autonome werk ontstaat haar modewerk in een nauwe en spontane samenwerking met stylisten, modellen en make-up artiesten. Modefotografie is de ultieme ‘play ground’ waarin Viviane Sassen snel en intuïtief kan werken met de toegevoegde waarde van een professioneel team dat het experiment helpt faciliteren. Zo wordt haar modewerk een rijke bron, een ultiem laboratorium waarin voortdurend nieuwe ideeën ontstaan.

In Huis Marseille zal voor het eerst het beste uit zeventien jaar modewerk van Viviane Sassen getoond worden in een groot retrospectief. Daar hoort onder andere een keuze bij uit de vroege – haast performance-achtige – iconische series die ze met Emmeline de Mooij maakte voor onafhankelijke tijdschriften als Purple en Kutt, maar ook een overvloedige selectie van recent modewerk voor Pop, New York Times Magazine, i-D, Self Service, Purple, Fantastic Man, Acne, Miu Miu, Bergdorf Goodman, Levi’s, Diesel, Louis Vuitton, Eres Numéro en de eerder genoemde tijdschriften en merken. Een deel van de tentoonstelling wordt onder de naam ‘Voorspel’ gewijd aan de bijna abstracte momenten die Viviane Sassen vastlegt voor de shoot begint, en die op de zuiverste wijze haar manier van kijken illustreren. Ook bevat de tentoonstelling een serie die gewijd is aan Roxane Danset – muze en styliste − die haar verscheidenheid toont in tientallen verschillende gezichten. De eigenschappen die mode kenmerken – zoals snelheid, creativiteit, experiment, betovering  en glamour – worden benadrukt in de verschillende manieren van tentoonstellen.  

Gelijktijdig met de tentoonstelling verschijnt een overzichtsboek van het modewerk van Viviane Sassen (Prestel).

Untitled #1, 2011 For POP magazine

Untitled #1, 2011 For POP magazine
Viviane Sassen

Untitled #4, 2001 from the KUTT series

Untitled #4, 2001 from the KUTT series
Viviane Sassen

Untitled # 3, For dazed and Confused

Untitled # 3, For dazed and Confused
Viviane Sassen

Blue Bird, 2010 from the Sol & Luna series

Blue Bird, 2010 from the Sol & Luna series
Viviane Sassen

Untitled #6, Catherina and Grace

Untitled #6, Catherina and Grace
Viviane Sassen

CARVEN Campagne

CARVEN Campagne
Viviane Sassen