14 december 2013 / 9 maart 2014 Gouden jaren. Rob Hornstra's Rusland

In de nasleep van een veelbewogen Nederland-Ruslandjaar wijdt Huis Marseille vanaf 14 december een groot aantal tentoonstellingszalen aan de fotografische blik op de intrinsiek Russische ziel.

De Nederlandse fotograaf Rob Hornstra legt de Russische ziel bloot in duizenden details, zoals de lukraak aangebrachte valse wimpers op de oogleden van de flamboyante Natalya Shorogova – ‘vloerdame’ van een verdieping in hotel Zhemchuzhina in Sotsji, de educatieve ruimtevaartopstelling in het Orlyonok kindercentrum, de gevonden foto’s met een nostalgische sfeer of een foto van een bordje eten in de gevangenis.

Door het afblazen van zijn tentoonstelling in Moskou was fotograaf Rob Hornstra met zijn Sotsji project de afgelopen weken onafgebroken in het nieuws. Het subtropische badplaatsje Sotsji is veranderd in een bouwput aan de kust van de Zwarte Zee. In februari 2014 moeten er de Olympische winterspelen aanvangen die reeds te boek staan als de duurste aller tijden. Het is een mooi onderwerp voor Rob Hornstra die het liefst werkt aan langlopende projecten waarin hij vooral verhalen wil vertellen en vooroordelen wil ontkrachten. Samen met schrijver en filmmaker Arnold van Bruggen werkte Hornstra vijf jaar aan het documenteren van deze regio in de Kaukasus. Maar het spraakmakende Sotsji is slechts één van Hornstra’s Rusland projecten. Huis Marseille laat een groot overzicht zien van het werk dat Hornstra de afgelopen tien jaar in Rusland gemaakt heeft. Gefotografeerd in de documentaire traditie maar met een volstrekt eigen stijl, worden zijn foto’s gekenmerkt door een narratief en schilderachtig karakter. Thematisch exemplarisch trekken de typerende bewoners van diverse Russische regio’s aan onze ogen voorbij: de veteranen, de junks, de ambachtslieden, de patiënten, de prostituees, de moslims, de kinderen, de geliefden, de huismoeders, de artiesten. Een haat-liefdeverhouding met een kleurrijk land met bijzondere bewoners.

Rob Hornstra (1975) heeft naam gemaakt met vele langlopende projecten in onder meer Ijsland, Nederland en Rusland. In 2004 studeerde hij cum laude af aan de HKU door zijn boek Communism & Cowgirls [Tsjeljabinsk-Rusland] in oplage te drukken en daarmee de Dutch Photo Academy Award te winnen. Met hulp van crowdfunding bracht Hornstra inmiddels samen met Arnold van Bruggen een aantal boeken uit over ‘The Sochi Project’. In november 2013 verschijnt de afsluitende publicatie An Atlas of War and Tourism in de Caucasus (Aperture), te koop in de museumwinkel.

Kok

Kok
Rob Hornstra,
Angarsk, Russia, 2008, courtesy Flatland Gallery. Een medewerker bereidt vis in de gaarkeuken van een grote Siberische cementfabriek.

Bar / Restaurant ‘Mars’

Bar / Restaurant ‘Mars’
Rob Hornstra,
Soechoem, Abchazië, 2007, Courtesy Flatland Gallery. Voormalig restaurant ‘Mars’ aan de Zwarte Zeekust in het centrum van Soechoemi, de hoofdstad van Abchazië.

Zasjrikwa en Edrese, Kuabtsjara

Zasjrikwa en Edrese, Kuabtsjara
Rob Hornstra,
Abchazië, 2009, courtesy Flatland Gallery. Twee broertjes zitten vol trots met een Kalasjnikov op de bank in een afgelegen berggebied op de grens van Abchazië en Georgië.

Elfrem en Sveta

Elfrem en Sveta
Rob Hornstra ,
Tsjeljabinsk, Rusland, 2003, courtesy Flatland Gallery. Elfrem en Sveta bij een meertje in Tsjeljabinsk, een grote stad ten zuiden van het Oeral-gebergte.