downloads

Persberichten en persfoto’s
Nederlandse en Engelse persberichten over actuele tentoonstellingen en activiteiten kunt u hieronder in de vorm van een pdf-bestand downloaden.

Persfoto’s in hoge resolutie kunt u downloaden nadat u een wachtwoord heeft aangevraagd via info@huismarseille.nl
of telefoonnummer 020 531 89 80.

Voor meer informatie over ons tentoonstellingsprogramma en andere kunt u contact opnemen met Wannes Ketelaars: 020 5318980, info@huismarseille.nl

COR WAS HIER / Het avontuurlijke oeuvre van een Amsterdamse fotograaf, 1936 - 2013
14 maart / 28 juni, 2015

COR WAS HIER is een bijzondere tentoonstelling van fotograaf Cor Jaring samengesteld door zijn bewonderaar fotograaf Sander Troelstra, die generaties jonger is. Jaring werkte zich op van havenarbeider tot fotograaf met internationale allure: Cor fotografeerde het leven als avontuur, met zijn persoonlijkheid voorop. Met veel onontdekt werk uit het privéarchief van Cor Jaring, o.a uit zijn reis naar Japan, dat in Huis Marseille voor het allereerst te zien zal zijn.

Dancing Light / Let it move you...
13 december / 8 maart, 2015

Met werk van: Pilar Albarracín / Doa Aly / Valérie Belin / Frank van den Broeck / Vojta Dukát / Marco van Duyvendijk / Vicente Escudero / Lukas Felzmann / Scarlett Hooft Graafland / Craigie Horsfield / Naoya Ikegami / Dora Kallmus / Johan van der Keuken / Elad Lassry / Jochen Lempert / Danielle Levitt / Herbert Matter / Carlijn Mens / Antonia Mercé / David Michalek / Xavier Miserachs / Isabel Muñoz / Yuki Onodera / Paolo Porto / Pedro G. Romero & Israel Galván / Miguel Ángel Ríos / Benjamin Roi / Tejal Shah / Martine Stig / Wolfgang Tillmans / Guido van der Werve / en anderen

De Marseillaise / vijftien jaar verzamelen
13 september / 7 december, 2014

De kern van de tentoonstelling De Marseillaise / vijftien jaar verzamelen stelt de artistieke groei en ontwikkeling centraal van vijf fotografen met wie wij de afgelopen periode verschillende malen hebben gewerkt. Het zijn: Valérie Belin, Jacqueline Hassink, Naoya Hatakeyama, Sarah Jones en Rob Nypels. Ieder van hen heeft op uitnodiging een zaal ingericht met eigen werk. De opdracht daarbij was om uit te gaan van hun eigen actualiteit en daarin de oudere aankopen uit de Huis Marseille collectie mee te nemen. Zo wordt op zeer uiteenlopende manieren de urgentie zichtbaar gemaakt van
een persoonlijke en artistieke ontwikkeling die ieder van hen de afgelopen vijftien jaar heeft doorgemaakt.

Els Barents, directeur Huis Marseille: Kijken is een werkwoord
13 september / 13 september, 2014

Wanneer op 13 september a.s. de tentoonstelling De Marseillaise(s) / 15 jaar verzamelen is geopend, heeft directeur Els Barents haar werk voor het fotomuseum Huis Marseille afgerond. Vanaf 1999 heeft zij dit eerste, particulier gefinancierde museum voor fotografie in Amsterdam zowel nationaal als internationaal overtuigend op de kaart gezet. Daarvoor was zij (de eerste) conservator fotografie van het Stedelijk Museum in Amsterdam geweest. Voor het toen nieuwe Huis Marseille was zij verantwoordelijk voor de museale inbreng in de verbouwing van het pand aan de Keizersgracht 401, voorafgaand aan de feestelijke opening op 18 september 1999. Daarnaast was zij verantwoordelijk voor de inrichting en de personeelssamenstelling en vanzelfsprekend voor de programmering van dit nieuwe museum. Toeval of niet, nu zij afscheid gaat nemen heeft zij net weer een tweede verbouwing achter de rug, waarmee het naastgelegen pand Keizersgracht 399 met het museum werd verbonden. Hiermee is de omvang van Huis Marseille verdubbeld.

Guido Guidi / Veramente
14 juni / 7 september, 2014

Guido Guidi (1941, Cesena, Noord-Oost Italië) wilde oorspronkelijk architect of schilder worden, maar gedurende zijn opleiding aan de Universiteit van Venetië begon hij zich gaandeweg voor fotografie te interesseren. Vanaf het midden van de jaren zestig ging hij zich volkomen aan de fotografie wijden. Guidi richt zijn camera op een geheel eigen wijze op de stedelijke architectuur, industriële landschappen en de bebouwing tussen de grote steden in. Zijn benadering is poëtisch, zorgvuldig, beschrijvend misschien. Met zijn foto’s genereerde hij een rijk visueel archief van het landschap van Italië, zowel het natuurlijke landschap als het landschap dat door de mens werd gecreëerd.

Taco Anema / Het overleg. Portretten van Nederlandse besturen
14 juni / 7 september, 2014

Wat is Nederland zonder overleg? Zonder het typisch Hollandse ‘poldermodel’? Huis Marseille, Museum voor Fotografie in Amsterdam, toont meer dan dertig groepsportretten die Taco Anema maakte van besturen van non-profitorganisaties. Tezamen vormen de foto’s een prachtige illustratie van de bestuurlijke cultuur van dit land. Koekjes, koffiekannen en een onpersoonlijke vergaderomgeving zijn vaak karakteristiek. De besturen die Anema fotografeerde vallen in dezelfde iconografische traditie als de zeventiende-eeuwse regentenportretten en schuttersstukken waar Nederland beroemd om is. De hedendaagse besturen bevinden zich in alle lagen van de bevolking, los van sociale, religieuze of geografische achtergronden, waarbij het opvallend is dat ook de nieuwe Nederlanders het fenomeen gretig hebben omarmd.

Apartheid and After
15 maart / 8 juni, 2014

Paul Alberts, Hugh Exton, David Goldblatt, Pieter Hugo, Santu Mofokeng, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, Daniel Naudé, Jo Ractliffe, Mikhael Subotzky, Guy Tillim, Paul Weinberg, Graeme Williams en de Market Photo Workshop in Johannesburg

De sporen die het apartheidsregime in Zuid-Afrika in het collectieve geheugen heeft achtergelaten, staan ook visueel op het netvlies gebrand. Over de periode van waarheid en verzoening na 1990, toen de politiek van apartheid in Zuid-Afrika ten einde kwam, bestaat minder consensus. De tentoonstelling Apartheid and After richt zich op de vraag waar de fotografen die zich eerder met hun werk tegen het apartheidsregime keerden, hun camera na 1980 op richtten.

Voor een biografie per fotograaf, klik hier.

Gouden jaren. Rob Hornstra's Rusland
14 december / 9 maart, 2014

& Olga Chernysheva  / Oleg Klimov / Sarkis / Willie Doherty
Slow fotojournalistiek en crowdfunding’ zo wordt The Sochi Project gekarakteriseerd waar fotograaf Rob Hornstra samen met schrijver en filmmaker Arnold van Bruggen al gedurende vijf jaar aan werkt. In dit project documenteren zij het gebied aan de Zwarte Zee in Rusland waar de Olympische winterspelen in 2014 gehouden zullen worden. Het doel is te laten zien hoe de regio rondom Sochi in de Kaukasus ― een turbulent gebied met een weerbarstige geschiedenis en een mix van vele schilderachtige elementen ― in de aanloop naar de winterspelen drastisch van karakter verandert.

De herontdekking van de wereld / Grote openingstentoonstelling in een verdubbeld Huis Marseille
7 september / 8 december, 2013

Gaat de fotografie heden ten dage nog ergens over behalve dat het medium de drager is van informatie? Dat lijkt geen gekke vraag in een tijdperk dat geheel gedomineerd wordt door de beeldcultuur. Gewapend met digitale camera’s, telefoon, ipad en internet is immers iedereen in staat een foto te maken en dat beeld direct wereldwijd te verspreiden. Analoge toepassingen worden steeds meer verdrongen door een digitaal klimaat waarin beelden van iedereen en overal zijn. Waar blijft in die context de artistieke waarde van de fotografie? Wat is een betere plek om deze ‘Herontdekking van de wereld’ te vieren dan in het verdubbelde oppervlak van Huis Marseille? Deze tentoonstelling van nieuwe Nederlandse fotografie is vanaf 7 september 2013 de eerste die twee volledige panden beslaat. In de afgelopen maanden werden de grachtenpanden Keizersgracht 399 en 401 via drie doorgangen op verschillende verdiepingen met elkaar verbonden. Met veel nieuw werk van Popel Coumou, Elspeth Diederix, Eddo Hartmann, Scarlett Hooft Graafland, Juul Kraijer, Tanya Long, Katja Mater, Hellen van Meene, Awoiska van der Molen, Ilona Plaum, Emma van der Put, Viviane Sassen, Scheltens & Abbenes en Simon van Til.

Walker Evans / Decade by Decade
22 juni / 1 september, 2013

De tentoonstelling ‘Walker Evans / Decade by Decade’ – samengesteld door James Crump uit de verzameling van Clark en Joan Worswick laat alle fases uit de carrière van Walker Evans aan bod komen. De tentoonstelling schetst een volledig portret van een fotograaf, een totaalbeeld van een oeuvre zoals dat tot nog toe nagenoeg onbekend was.  

Power / Prix Pictet 2012
22 maart / 16 juni, 2013

Sinds Luc Delahaye in oktober jl. uitgeroepen werd tot winnaar van de  jaarlijks georganiseerde Prix Pictet, reist de tentoonstelling POWER – het thema van 2011/12 - over de wereld. De shortlist 2012 bestond uit: Robert Adams (Prix Pictet prijswinnaar 2011); Daniel Beltrá; Mohamed Bourouïssa; Philippe Chancel; Edmund Clark; Carl de Keyzer; Luc Delahaye; Rena Effendi; Jacqueline Hassink; An-My Lé; Joel Sternfeld; Guy Tillim.

Viviane Sassen / In and out of fashion
15 december / 17 maart, 2013

Op 15 december 2012 zal in Huis Marseille, museum voor fotografie in Amsterdam, een grote overzichtstentoonstelling openen van de modefotografie van Viviane Sassen (Amsterdam, 1972). In 2007 ontving Viviane Sassen de Prix de Rome en in 2011 de ICP Infinity Award for Applied and Fashion Photography.  Sassen staat niet alleen bekend om haar veel gelauwerde autonome werk, zij is ook een toonaangevend modefotografe die campagnes maakt voor modehuizen als Carven, Stella McCartney en Missoni, en editorials voor tijdschriften als Numéro, Double, Another Magazine, Pop en Dazed & Confused. In tegenstelling tot haar autonome werk ontstaat haar modewerk in een nauwe en spontane samenwerking met stylisten, modellen en make-up artiesten.

Yasusuke Ota / De achtergelaten dieren van Fukushima
3 oktober / 14 oktober, 2012

De Japanse fotograaf en dierenliefhebber Yasusuke Ota (1958) behoort tot de vrijwilligers die met gevaar voor eigen leven en met wat dierenvoer en water eind maart 2011 eropuit trokken in de ‘No Go’ zone twintig kilometer rond de Fukushima Daiichi Kerncentrale. Ze wisten niet precies wat ze verwachten konden, maar ze kwamen terecht in een hel op aarde, met koeien die zonder voedsel of water loeiend door hun knieën gezakt waren, of uit de stal waren losgelaten maar in moerassen en waterkanalen waren komen vast te zitten, een situatie waaruit ze zichzelf nooit konden redden. Ze troffen uitgemergelde paarden en varkens in stallen naast de lijken van hun soortgenoten aan.

VIEWPOINT / Exposeren onder de loep
14 september / 9 december, 2012

De tentoonstelling Viewpoint loopt langs lijnen die kruisen tussen fotografie en andere kunsten, tussen de eigen fotocollectie en de verzameling van anderen, tussen hedendaagse kunst en echo’s uit het verleden. Viewpoint benadrukt de emotie die het kijken naar een kunstwerk teweeg kan brengen en neemt zo tevens een positie in ten opzichte van het collectioneren en tentoonstellen. 

Chino Otsuka
9 juni / 9 september, 2012

Een wereld aan herinneringen
Binnen de hedendaagse fotografie heeft het zelfportret als genre aan nieuwe kracht gewonnen. In de context van een globale wereld lijkt het hebben van een eigen identiteit op een nieuwe manier urgent. Bij de Japanse, maar in Londen woonachtige fotografe Chino Otsuka vormt de zoektocht naar identiteit een overheersend thema in haar oeuvre, dat autobiografisch van karakter is. Ze benadert haar manier van ‘zijn’ door middel van intrigerende varianten van haar eigen afbeelding. Maar het is vooral de context waarin ze die aan- maar ook afwezigheid van zichzelf positioneert, en de manier waarop ze het heden en verleden letterlijk naadloos met elkaar verbindt, die haar oeuvre als geheel tot een meeslepende  ‘lieu de memoire’ maken.  

Guy Tillim
2 maart / 3 juni, 2012

Second Nature
De foto’s die Guy Tillim het afgelopen jaar in Frans-Polynesië en São Paulo maakte, tonen alles haarscherp maar benadrukken niets. De weersomstandigheden op het mistige vulkaanstrand op Tahiti zijn invoelbaar in elk verbluffend detail, maar men zoekt tevergeefs naar het gebruikelijke idioom voor de verbeelding van een tropische idylle. Dit eiland leeft immers voort in de Westerse verbeelding als een exotische uithoek met witte stranden, blauw water en naakte schonen. Guy Tillim geeft aan het landschap echter een nieuwe context.

Naoya Hatakeyama
16 december / 26 februari, 2012

Natural Stories
De verhalen die worden verteld in Natural Stories -  de overzichtstentoonstelling van het werk van de grote Japanse fotograaf Naoya Hatakeyama – refereren aan de relatie tussen natuur en mens. De foto’s van Hatakeyama vertellen geen stereotiep verhaal. Hij fotografeert geen planten of dieren, maar stenen en mineralen, de bronnen uit de natuur waaruit we putten om ons te beschutten en te verwarmen, de natuur die we gebruiken om te overleven.

Siebe Swart
16 december / 26 februari, 2012

Land van Lucht en Water
In een reeks bijzondere luchtfoto’s die even helder als abstract zijn, ontraadselt Siebe Swart alle onderliggende geheimen van het Hollandse landschap. Op zijn foto’s kronkelen dijken als lijnen in een hardgroen vlak of slingeren ze als lussen door een spectrum van blauwtinten.

Scarlett Hooft Graafland
10 september / 20 november, 2011

Scarlett Hooft Graafland is opgeleid als beeldhouwster en creëert tijdelijke sculpturen in onherbergzame gebieden. De foto's die zij van deze installaties maakt zijn niet bedoeld als documentatie van het proces, maar zijn het eindresultaat van elk project.

Adam Fuss
11 juni / 4 september, 2011

Wat onmiddellijk opvalt aan het werk van Adam Fuss is dat hij zowel in zijn onderwerpkeuze, als in de manier waarop hij de fototechniek gebruikt zeer veel afstand heeft genomen tot de reguliere fotografie. Wat Fuss maakt is feitelijk nog steeds een foto; maar hij heeft zich daarvoor wel ontdaan van alle luxe veren die het medium zijn gebruikers anno nu te bieden heeft. Als een hedendaags alchemist heeft Fuss zich de meest elementaire en primitieve vormen van het medium eigen gemaakt.

Marrigje de Maar & Bert Teunissen
4 maart / 5 juni, 2011

Marrigje de Maar: Rode Rozen, Gele Regen
Marrigje de Maar presenteert in Huis Marseille voor het eerst een overzicht van de interieurs die zij de afgelopen vijf jaar langs de grenzen van China fotografeerde, in het noorden, zuiden, westen en langs de oostkust. Haar interieurs tonen het leven van de verschillende minderheden in China.

Bert Teunissen: Domestic Landscapes Travelogs
Bij Bert Teunissen, wiens serie Domestic Landscapes in 2006-2007 in Huis Marseille te zien was en veel succes oogste, staat nu het reizen zelf centraal. Onderweg maakt hij foto's in zwart-wit en op kleinbeeld, vanuit de auto, van het veranderende landschap, van ontmoetingen en van alle kleine momenten die zich onderweg voordoen en die zijn fotografische blik scherpen.

Digitaal? Analoog!
27 november / 27 februari, 2011

Het onderscheidend vermogen van een meester-drukker in de fotografie
Peter Svenson heeft jarenlang als drukker bij het Amsterdamse fotovaklab S-color gewerkt. In 2005 heeft hij samen met zijn collega Gerrit Berghuis het Amsterdam Analogical Photoprinting–Lab, kortweg AAP-Lab opgezet.  Daar worden de prachtige drukken gemaakt van fotografen als Rineke Dijkstra, Sigudur Gudmundsson, Jacqueline Hassink, Marrigje de Maar, Rob Nypels, Liza May Post, Han Singels en vele anderen.
Zij laten hun negatieven op de traditionele manier afdrukken via chemische procedés waarin zilverzouten een essentieel element vormen, zoals in de chromogenic print ofwel de C-print.
Jacqueline Hassink, die in New York woont en over de hele wereld werkt komt een paar keer per jaar naar Amsterdam om samen met Peter Svenson haar foto’s af te drukken. Daarnaast weten jonge, conceptuele kunstenaars als Danielle van Ark, Melanie Bonajo, Popel Coumou, Dirk Kome, Katja Mater en Henk Wildschut ook de weg naar het AAP-lab te vinden, omdat zij daar de ruimte hebben om te experimenteren en de uiterste grenzen van de fotografische afdruk te verkennen.

Dayanita Singh
4 september / 21 november, 2010

Dit najaar presenteert Huis Marseille voor het eerst in Nederland een overzichtstentoonstelling van de Indiase fotograaf Dayanita Singh (New Delhi, 1961). In 2008 ontving zij een onderscheiding van het Prins Claus Fonds voor haar scherpzinnige visie op het moderne leven in India en voor het introduceren van een nieuwe esthetiek in de Indiase fotografie. Singh wordt internationaal gewaardeerd om de sterk sprekende en poëtische kwaliteit van haar foto’s, waarin zij de lichtval en beeldopbouw zo zorgvuldig componeert dat er een subtiel commentaar ontstaat op de Indiase maatschappij en haar geschiedenis.

Zomerliefdes
5 juni / 29 augustus, 2010

Het idee voor deze expositie is gebaseerd op de verliefdheden die zowel fotografen als tentoonstellingsmakers kunnen overkomen. Van musea wordt vaak aangenomen dat zij hun keuzes zo objectief mogelijk samenstellen. Eigenlijk is niets minder waar. Zoals kunstenaars zich fysiek en emotioneel tot een onderwerp aangetrokken kunnen voelen, hebben ook verzamelaars en conservatoren zo hun crushes op juist dit of dat werk. De term ‘de verliefde camera’ is afkomstig van de gelijknamige film die Ed van der Elsken in 1971 samenstelde uit verschillende reisfragmenten die hij voorheen had gefilmd. Ook deze expositie is op een soortgelijke manier opgebouwd uit foto’s en filmrushes van nu in contrast met fragmenten en impressies uit de vorige eeuw. De werken zijn ogenschijnlijk losjes gerangschikt aan de hand van zomerse thema’s als: rondhangen, flaneren, de intense ervaring van het landschap, relaxte portretten in het park, of het reizen en onderweg zijn.

First Light: Fotografie & Astronomie
6 maart / 30 mei, 2010

Met First Light presenteert Huis Marseille voor het eerst een grote tentoonstelling over fotografie en astronomie, waarin bijzondere historische foto’s worden gecombineerd met de meest spectaculaire beelden van bekende (ruimte)telescopen en ruimteschepen.

Burtynsky / Oil
28 november / 28 februari, 2010

De Canadese fotograaf Edward Burtynsky heeft met zijn tentoonstelling en publicatie over olie een indrukwekkend meesterwerk afgeleverd. Aan de hand van de monumentale en zeer gedetailleerde opnamen in kleur, die Burtynsky sinds 1997 van de oliewinning en consumptie heeft gemaakt, onthult hij als het ware het verband tussen de winning van olie en de effecten die dat op het landschap heeft. In deze context komt ook de samenhang tussen enerzijds de cultuur van olieconsumptie en anderzijds de reusachtige infrastructuur die daarvoor nodig is onomstotelijk vast te staan. Met de foto’s van het afval dat deze industrie overal ter wereld nalaat, zet Burtynsky ons aan na te denken over de vraag hoe de wereld er uit zal zien als deze fossiele brandstof op is.

Fazal Sheikh
5 september / 29 november, 2009

Dit najaar presenteert Huis Marseille voor het eerste een groot retrospectief van de Amerikaanse fotograaf Fazal Sheikh (New York, 1965). Sheikh is geen onbekende in Nederland. Eerder exposeerde hij in het Nederlands Fotomuseum (1997, 2001) en tijdens het Fotofestival Noorderlicht (1997). Daar liet hij zijn indrukwekkende portretseries zien van ontheemden en vluchtelingen in Afrika en Azië. Deze tentoonstellingen markeerden het begin van een mooie carrière. In monumentale en verstilde zwart-wit portretten geeft Fazal Sheikh de mensen in vluchtelingenkampen in Kenia, Tanzania en Pakistan een gezicht en een naam, en daarnaast tekent hij hun verhalen op in uitgebreide getuigenissen. Nu heeft Fazal Sheikh zijn oeuvre substantieel uitgebouwd. De tentoonstelling in Huis Marseille laat ook zijn meest recente fotoseries zien die hij in India maakte van vrouwen en kinderen die onder barre omstandigheden moeten zien te overleven. De tentoonstelling is samengesteld in nauwe samenwerking met de Fundación MAPFRE in Madrid, waar de expositie eerder te zien was.

Only Gaze a While Longer
30 mei / 30 augustus, 2009

Fotograaf Rob Nypels woont en werkt sinds enkele jaren in het Massif Central (Auvergne). In deze door hem zorgvuldig gekozen omgeving vond zijn visie op het landschap als een bij uitstek persoonlijke plek, de vorm en expressie waar hij naar op zoek was. Zijn natuurfoto's van dit gebied zijn beelden van intense schoonheid. Niet alleen zijn het reflecties op dit bijzondere landschapstype, maar ook op de stand van zaken met betrekking tot de landschapsfotografie. Samen met Peter Svenson van Aap-lab heeft Nypels vervolgens ook druktechnisch de grenzen van de kleurenfotografie verlegd. Fotomuseum Huis Marseille schenkt met haar zomertentoonstelling als eerste aandacht aan het nieuwe werk van deze fotograaf. De publicatie werd mogelijk gemaakt door de H+F Collection. Tentoonstelling en boek dragen de titel Only Gaze A While Longer, die ontleend is aan Tagebücher aus der Frühzeit (1899-1902) van Rainer Maria Rilke.  

"In het volle zonlicht''
7 maart / 24 mei, 2009

Met gepaste trots wordt dit voorjaar in Huis Marseille een selectie van ruim zeventig  daguerreotypieën, fotoportretten van de befaamde Haarlemse drukkersfamilie Enschedé getoond. Het is de eerste keer dat deze portretten voor het publiek te zien zijn. De daguerreotypieën zijn te dateren tussen 1839 en 1856. Onder de getoonde foto's bevindt zich ook de allereerste foto in Nederland. Het is een daguerreotypie van een pasteltekening van Johannes Enschedé III. Gedateerd in september 1839, vrijwel direct na de bekendmaking van het procédé, op 19 augustus van dat jaar. Naar aanleiding van deze bijzondere tentoonstelling van de vroege familieportretten in Huis Marseille verschijnt een publicatie. Hierin heeft Johan de Zoete, conservator van het Museum Enschedé, een familie fotogeschiedenis geschreven, waarin de herkomst en het ontstaan van deze daguerreotypieën voortreffelijk worden gedocumenteerd. Saskia Asser, conservator van Huis Marseille plaatste de Nederlandse daguerreotypiepraktijk in internationaal perspectief. Herman Maes, fotorestaurator van het Nederlands Fotomuseum doet hierin verslag van de recente restauratie van deze daguerreotypiecollectie. De tentoonstelling kwam tot stand in nauwe samenwerking met de staf en het bestuur van het Museum Enschedé. Gelijk met deze oudste fotoportretten worden in Huis Marseille onder de titel 'Hollandse Huishoudens' eigentijdse en actuele familieportretten getoond van fotograaf Taco Anema.

Taco Anema: Hollandse Huishoudens
7 maart / 24 mei, 2009

Dit voorjaar openen in Huis Marseille twee nieuwe tentoonstellingen rond het thema familie in de fotografie. Naast de bijzondere en omvangrijke collectie daguerreotypieën van de familie Enschedé, waaronder de allereerste foto in Nederland, zijn er eigentijdse familieportretten te zien van de Amsterdamse fotograaf Taco Anema. Ook de familie Enschedé werd opnieuw door hem geportretteerd. Met de serie Hollandse Huishoudens laat Anema zien hoe ver het familieportret van nu afstaat van het statige, soms wat krampachtige groepsportret van toen, dat ons op kleine en intieme verzilverde koperplaatjes is overgeleverd. Anema’s groepsportretten zijn taferelen - Tableaux Vivants. Er ligt een informele, sociaal en sociologisch geïnspireerde zienswijze aan ten grondslag. Daarnaast doen deze kleurenfoto’s op groot formaat op wonderlijke wijze weer denken aan het idioom van de geschilderde familieportretten van het begin van de vorige eeuw. Taco Anema’s huishoudens zijn wel 'opgeruimder' en zeker minder karikaturaal dan de spreekwoordelijke huishoudens van Jan Steen. Ook zijn ze warmer en losser van toon – gezelliger en Hollandser - dan bijvoorbeeld de sterk geformaliseerde familieportretten van de Duitse fotograaf Thomas Struth. Er staat minder spanning op dan bij de magistrale maar complexe groepsportretten van Rineke Dijkstra. Niet alleen blijkt bij Anema dat de stilistische ontwikkeling in het familieportret zich krachtig heeft ontwikkeld, zijn foto’s laten goed zien hoezeer het Nederlandse gezin aan het veranderen is - veranderd is.

Het water in de fotografie
29 november / 1 maart, 2009

Deze winter staat heel Huis Marseille in het teken van het water. Als tegenhanger van en in aanvulling op de tentoonstelling Document Nederland: Het wassende water, Marnix Goossens fotografeert hoe Nederland het droog houdt heeft Huis Marseille onder de titel het water in de fotografie twee andere presentaties over het thema gemaakt. Uit de rijke fotocollectie van het Rijksmuseum is een klein retrospectief samengesteld van de Nederlandse waterfotografie uit het verleden. In contrast met deze ‘ingenieursblik’ zal er daarnaast ook een presentatie van eigentijds beeld te zien zijn waarin het water als inspiratiebron en fenomeen wordt verbeeld, uit de collectie van Huis Marseille aangevuld met bruiklenen.

Cy Twombly - Photographs 1951-2007
6 september / 23 november, 2008

Dit najaar toont Huis Marseille het fotowerk van de beroemde Amerikaanse kunstenaar Cy Twombly. Het is alweer een paar decennia geleden dat Twombly’s werk in Nederland werd geëxposeerd. Dat was onder andere in 1984, tijdens La Grande Parade, de afscheidstentoonstelling van Edy de Wilde in het Stedelijk Museum Amsterdam. Cy Twombly is inmiddels uitgegroeid tot de éminence grise van de schilderkunst. Dit jaar wordt hij naar aanleiding van zijn tachtigste verjaardag met verschillende tentoonstellingen geëerd. Er is onder andere in de Tate Modern in Londen een groot retrospectief van zijn schilderijen en beelden te zien (Cycles and Seasons, tot 15.09.08).

Hans Scholten: Urban Future #2
31 mei / 31 augustus, 2008

De toekomst van de stad, dat is het thema dat de Amsterdamse kunstenaar Hans Scholten (1952) in zijn fotoproject Urban Future aansnijdt. Sinds een aantal jaren fotografeert hij het stadslandschap in miljoenensteden in Azië en het Midden-Oosten. Daar legt hij de snel groeiende woonwijken vast waar chaos en anarchie lijken te ontstaan, omdat elke vorm van geordende stadsplanning ontbreekt. Scholten is juist geïnteresseerd in de manier waarop de bewoners deze buurten zelf vormgeven en inrichten. Hoe politieke, culturele en economische ontwikkelingen de uiterlijke verschijning van deze steden sterk bepalen. Scholten signaleert verschillen en overeenkomsten, vooral in het ongecontroleerde tempo van de bouw en de overrompelende snelheid waarmee tegelijkertijd het verval al inzet. Is dit de toekomst die steden in de Westerse wereld ook te wachten staat?

Edwin Zwakman: Fake but Accurate
1 maart / 25 mei, 2008

Dit voorjaar presenteert Huis Marseille een grote overzichtstentoonstelling van de bekende Nederlandse kunstenaar en fotograaf Edwin Zwakman (1969). In deze expositie zullen zijn meest recente fotoseries voor het eerst in zijn geheel te zien zijn. Evenals een keuze uit zijn schetsboeken die een cruciale rol spelen bij de totstandkoming van zijn projecten en tegelijkertijd een sterke eigen zeggingskracht bezitten. Daarnaast is er aandacht voor de projecten die Zwakman op locatie uitvoert en die recent centraal stonden in de tentoonstelling Iconic Target in Ludwig Forum für Internationale Kunst (Aken).

Jacqueline Hassink: The Power Show
1 december / 24 februari, 2008

Deze winter presenteert Huis Marseille in samenwerking met het Nederlands Fotomuseum The Power Show van de Nederlandse kunstenaar Jacqueline Hassink. Haar nieuwste fotoprojecten zijn gelijktijdig voor het eerst in Amsterdam en Rotterdam te zien. Huis Marseille exposeert de series Arab Domains, Haute Couture Fitting Rooms, Paris,  View, Kyoto en BMW Car Girls  terwijl het Nederlands Fotomuseum een installatie van Car Girls toont, en haar beroemde, oudere serie The Table of Power in zijn geheel. Hoewel deze projecten verschillen van onderwerp en vorm, vallen ze binnen hetzelfde thema: Hassinks onderzoek naar ruimtes waar macht wordt uitgeoefend. Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt ook The Power Book, Jacqueline Hassinks eerste monografie in de vorm van een travellogue.

Valérie Belin
1 september / 25 november, 2007

Huis Marseille presenteert voor het eerst een groot overzicht van het werk van de Franse fotografe Valérie Belin (Boulogne-Billancourt 1964). Belin was al eerder in Huis Marseille te gast, in de groepstentoonstelling Oublier l’exposition, hedendaagse fotografie uit Frankrijk (2001), waarin zij opviel met haar monumentale portretten van bodybuilders en Marokkaanse bruiden. De afgelopen zeventien jaar heeft Valérie Belin aan een oeuvre gewerkt van bijna twintig series stillevens en portretten. De meeste series heeft Belin gefotografeerd in massief en contrastrijk zwart-wit, haar nieuwste werk is in kleur.

Cristóbal Hara: Een denkbeeldige Spanjaard / Han Singels: Polder Holland
2 juni / 26 augustus, 2007

Spanje versus Holland: met de fotografen Cristóbal Hara en Han Singels haalt Huis Marseille deze zomer het zuidelijk temparement en het noordelijk licht in huis. Cristóbal Hara werkt al meer dan dertig jaar aan een persoonlijk getint oeuvre waarin hij de culturele en religieuze tradities, en het politieke verleden van Spanje laat samensmelten met zijn eigen geschiedenis en herinneringen. Han Singels fotografeert in navolging van de klassieke Hollandse schilderschool het Hollandse landschap, waarin de koe de hoofdrol heeft. Beide fotografen zijn begonnen als fotojournalist, maar hebben uiteindelijk om uiteenlopende redenen een ander fotografische richting gekozen. Met de foto’s die zij nu in Huis Marseille presenteren, hebben zij aansluiting gevonden bij de brede artistieke traditie van hun eigen land: het expressieve en emotionele surrealisme van Hara tegenover het ingetogen en cerebrale realisme van Singels.

David Goldblatt: Intersections
10 maart / 27 mei, 2007

Intersections - kruispunten - is de term die de Zuid-Afrikaanse fotograaf David Goldblatt gebruikt voor de tegenkrachten van waarden, ideeën, standpunten , plaatsen en mensen die de Zuid-Afrikaanse maatschappij vormen. Goldblatt (Randfontein 1930) is de éminence grise van de Zuid-Afrikaanse fotografie en bekend geworden om zijn subtiele en scherpe blik op de Zuid-Afrikaanse samenleving. Met de tentoonstelling Intersections presenteert Huis Marseille voor het eerst een groot overzicht van Goldblatts nieuwe kleurenfotografie in Nederland.

Bert Teunissen: Domestic Landscapes (1995-2005)
2 december / 4 maart, 2007

Ruim 250 foto’s maakte Bert Teunissen (Ruurlo, 1959) de afgelopen tien jaar voor zijn langlopende fotoproject Domestic Landscapes. Een ruime selectie is deze winter in Huis Marseille te zien. In verschillende Europese landen zocht Teunissen naar interieurs van huizen waar het daglicht nog de inrichting, de sfeer en het dagelijks leven van de bewoners bepaalt. Huizen die ver voor de tweede wereldoorlog werden gebouwd, voordat elektriciteit het levensritme ging beïnvloeden. In Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje, Portugal en Italië heeft hij mensen geportretteerd die nog op deze authentieke manier wonen. Hij documenteert ook een levenswijze die onder druk van voortschrijdende modernisering en stringente EU-regulering steeds sneller verdwijnt.

Hellen van Meene: Nieuw Werk
1 september / 26 november, 2006

Dit najaar presenteert Huis Marseille een overzicht van het nieuwe werk van Hellen van Meene. De afgelopen vier jaar is Hellen van Meene (Alkmaar, 1972) de wereld ingetrokken om een mooi en overtuigend vervolg te maken op haar serie tienerportretten waarmee ze eind jaren negentig, begin 2000 wereldwijd succes kreeg. Werkte ze eerst vooral met tieners die ze al langer kende in haar eigen omgeving, voor haar nieuwe werk vond ze haar modellen op straat in Japan, Engeland, Duitsland, Letland en Rusland. Ook deze portretten heeft ze zorgvuldig geënsceneerd, hoewel ze daarbij sneller en doelgerichter te werk is gegaan. Deze spontane manier van fotograferen leidde tot nieuwe portretfoto’s, waarin de interactie tussen fotograaf en model veel pregnanter aanwezig is – voor het eerst is er direct oogcontact tussen model en fotograaf.

De Zomercollectie
3 juni / 27 augustus, 2006

Aan de hand van werken uit de collectie van Huis Marseille en de H+F Collectie (Runa Islam, Jörg Sasse), aangevuld met enkele bruiklenen, kan de bezoeker deze zomer de contrasten en overeenkomsten tussen film en fotografie ervaren. De zoektocht van de kunstenaar naar de best mogelijke techniek staat centraal. Hoewel de consument massaal op digitaal overstapt, is de keuze tussen analoog en digitaal voor veel kunstenaars, fotografen en filmers niet vanzelfsprekend. Over het kwaliteitsverschil valt te twisten: want hoewel de ‘pixeldichtheid’ toeneemt, is dit verschil met oude technieken verre van geslecht. Runa Islam, Beate Gütschow, Jörg Sasse en Vik Muniz laten zich in hun keuzes nadrukkelijk leiden door de artistieke mogelijkheden van het medium. Zover zelfs dat de onderliggende techniek – hoe complex die ook is - essentieel is voor de uitdrukkingskracht van het beeld dat zij voor ogen hebben. Ook voor de minder bekende, jonge filmmakers die hun korte films op het open podium op de binnenplaats zullen laten zien, is de techniekkeuze (film, high definition, dv, etc.) allesbepalend voor de zeggingskracht van hun werk. Al gaan zij daarin minder ver. In de discussie die Huis Marseille eind juni naar aanleiding van de tentoonstelling organiseert, zullen vooraanstaande fotografen en filmers spreken over hun artistieke en technische dilemma’s.

Whisper Not! Een andere dimensie van zien: Huis Marseille/H+F Collectie
4 maart / 28 mei, 2006

De tentoonstelling Whisper Not! markeert de bijzondere samenwerking tussen Huis Marseille en de collectioneur Han Nefkens. Deze samenwerking werd vorig najaar al aangekondigd met de presentatie van de Japanse fotografe Rinko Kawauchi en krijgt met deze tentoonstelling een bredere dimensie. Han Nefkens verzamelt sinds 1999 hedendaagse beeldende kunst die hij heeft ondergebracht in de H+F Collectie. Eén van de uitgangspunten van deze collectie is het idee dat het om een ‘publieke’ verzameling gaat. Nefkens verzamelt nadrukkelijk met het doel om zijn keuze met een groter publiek te delen. Zo zijn de foto’s in Whisper Not! in nauw overleg met Huis Marseille door de H+F Collectie aangekocht, en in de vorm van een ‘promised gift’ aan Huis Marseille in permanent bruikleen gegeven.

Isidore van Kinsbergen (1821-1905) Fotopionier en theatermaker in Nederlands-Indië
10 december / 26 februari, 2006

Isidore van Kinsbergen is wel getypeerd als de sleeping beauty van de 19de-eeuwse fotografie. Hoewel hij al tijdens zijn leven grote roem vergaarde en ook internationaal bekend was, is er nog nooit een grote overzichtstentoonstelling aan zijn oeuvre gewijd. Dat terwijl Isidore van Kinsbergen een flamboyante, tot de verbeelding sprekende kunstenaar is, die zijn ervaringen als theatermaker volop in zijn fotografie benutte. De tentoonstelling presenteert ruim 140 foto’s, albums en andere objecten uit verschillende collecties in binnen- en buitenland. Deze geven voor het eerst een breed beeld van de bijzondere kwaliteiten van deze fotopionier. Van Kinsbergens contacten in de hoogste bestuurlijke kringen in Nederlands-Indië leverden hem bijzondere foto-opdrachten op. Dankzij zijn onvermoeibare inzet voor nieuwe culturele projecten werd hij ook wel de ziel van het koloniale artistieke leven in Batavia genoemd.

Najaarsprogramma 2005: Rinko Kawauchi, Marijke van Warmerdam, Jun Nguyen-Hatsushiba e.a.
10 september / 4 december, 2005

Met de tentoonstelling van de Japanse fotografe Rinko Kawauchi introduceert Huis Marseille een reeks presentaties van fotografen en kunstenaars, die bewezen hebben over een veelbelovend en groot visueel potentieel te beschikken. Deze reeks grotere en kleinere presentaties zal bestaan uit verschillende clusters foto’s of projecties die de ontwikkeling van deze kunstenaars tot nu toe in kaart wil brengen. Deze tentoonstellingen zullen in het teken staan van het museale verzamelen en zijn gebaseerd op een bijzondere samenwerking met de collectioneur Han Nefkens. Sinds 2000 heeft Nefkens een omvangrijke verzameling hedendaagse kunst bijeengebracht onder de naam H + F Collectie. Hieruit worden structureel grote bruiklenen gegeven aan instituten zoals Museum Boijmans van Beuningen, De Pont Museum voor Hedendaagse Kunst en het Centraal Museum. De komende periode gaan Huis Marseille en de H + F Collectie gezamenlijk verzamelen, waarbij de H + F Collectie deze werken zal aankopen om ze vervolgens aan Huis Marseille in bruikleen te geven met de bedoeling ze te schenken. In maart 2006 treedt Han Nefkens op uitnodiging van Huis Marseille ook op als gastconservator met een tentoonstelling die het eerste substantiële resultaat van deze unieke samenwerking tussen een museum en een particuliere verzamelaar laat zien (met werk van o.a. Uta Barth, Syoin Kajii en Frank van der Salm). De presentatie dit najaar van de jonge Japanse fotografe Rinko Kawauchi toont haar werk voor het eerst in Nederland en  is tegelijkertijd een voorproefje van de werken die de komende periode aan de collectie van Huis Marseille zullen worden toegevoegd. Het belooft een bijzonder en spannend traject te worden.

De passie van de particuliere verzamelaar
4 juni / 4 september, 2005

Huis Marseille toont de collecties van Josje Janse-de Ronde Bresser en Hans van den Bogaard

Josje Janse-de Ronde Bresser en Hans van den Bogaard hebben beiden de afgelopen jaren in stilte een bijzondere fotocollectie aangelegd die alleen bij een kleine groep van familieleden, vrienden en fotoliefhebbers bekend was. Nu verhuizen hun foto’s tijdelijk van de kasten, laden, dozen en lijsten in de beslotenheid van het eigen huis naar de openbaarheid van wanden en vitrines in Huis Marseille. Zij hebben zelf, op verzoek van Huis Marseille, een selectie gemaakt. Via deze presentaties kijken wij door hun ogen naar de geschiedenis van de fotografie. Tegelijkertijd krijgen we een uniek inkijkje in de gedrevenheid en passie van de fotoverzamelaar.

Made in Britain
5 maart / 29 mei, 2005

Antoni + Alison, Craig Ames, Christopher Bucklow, Susan Derges, Elaine Constantine, Matthew Murray, Chino Otsuka, Michelle Sank, Nigel Shafran, Clare Strand, David Trainer, Naglaa Walker

Onder de titel Made in Britain presenteert Huis Marseille het werk van twaalf eigentijdse fotografen uit Groot-Brittannië, die veelal voor het eerst in Nederland exposeren. Deze twaalf fotografen nemen in eigen land ieder even zoveel, zij het zeer uiteenlopende posities in. Daarnaast figureert Groot-Brittannië zelf in de thematiek van hun werk. Op het eerste gezicht lijken de verschillende fotografen, behalve hun nationaliteit, weinig artistieke verwantschap met elkaar te hebben. De kwaliteit van dit werk vormt de sterkste verbindende factor.